- Editorial:
- LUMEN
- Año de edición:
- 2022
- Materia
- Crítica literaria
- ISBN:
- 978-84-264-1111-2
- Páginas:
- 352
- Colección:
- Narrativa
LAS ROSAS DE ORWELL / ORWELL'S ROSES
SOLNIT, REBECCA
u003cbu003eA partir de la figura de George Orwell, la gran pensadora de nuestro tiempo nos insta a la reflexión en un libro urgente, hermoso y esperanzador.u003cbru003eu003cbru003eu003c/bu003e«En el año 1936, un escritor plantó unas rosas». Así comienza el nuevo libro de Rebecca Solnit, una reflexión sobre un jardinero apasionado que fue, además, la voz más importante del siglo XX frente a la mentira y el totalitarismo: George Orwell. A partir de su inesperado encuentro con aquellas rosas que Orwell cultivó hace más de ochenta años y que siguen hoy rebosantes de vida en su jardín, la autora indaga en ese aspecto más desconocido de la vida del escritor para descubrir en qué medida su devoción por las flores puede iluminar sus compromisos éticos y estéticos como escritor y como luchador antifascista.u003cbru003eu003cbru003eCon su característica capacidad para establecer conexiones inesperadas, Solnit entremezcla la vida y la obra literaria del autor de u003ciu003e1984u003c/iu003e, y su vínculo con la naturaleza y el mundo de los sentidos, con otras historias como las de las rosas de la fotógrafa Tina Modotti, la obsesión de Stalin por hacer crecer limones en condiciones de frío extremas, la Guerra Civil española, la crítica de Jamaica Kincaid al colonialismo o la industria del cultivo de rosas en Colombia, y da pie a una reflexión sobre el placer, la belleza, el lenguaje, la escritura, la esperanza y la verdad como actos de resistencia.u003cbru003eu003cbru003eu003cbu003eENGLISH DESCRIPTIONu003c/bu003eu003cbru003eu003cbru003eu003cbu003eFinalist for the National Book Critics Circle Award for Nonfictionu003c/bu003eu003cbru003eu003cbu003eFinalist for the PEN/Jacqueline Bograd Weld Award for Biographyu003c/bu003eu003cbru003eu003cbru003eu003cbu003eAn exhilarating romp through Orwells life and times and also through the life and times of roses. Margaret Atwoodu003c/bu003eu003cbru003eu003cbru003eu003cbu003eA captivating account of Orwell as gardener, lover, parent, and endlessly curious thinker. Claire Messud, u003ciu003eHarper'su003c/iu003eu003c/bu003eu003cbru003eu003cbru003eu003cbu003eNobody who reads it will ever think of u003ciu003eNineteen Eighty-Fouru003c/iu003e in quite the same way. u003ciu003eVogueu003c/iu003eu003c/bu003eu003cbru003eu003cbru003eu003cbu003eA lush exploration of politics, roses, and pleasure, and a fresh take on George Orwell as an avid gardener whose political writing was grounded by his passion for the natural worldu003c/bu003eu003cbru003eu003cbru003eIn the spring of 1936, a writer planted roses. So be-gins Rebecca Solnits new book, a reflection on George Orwells passionate gardening and the way that his involvement with plants, particularly flowers, illuminates his other commitments as a writer and antifascist, and on the intertwined politics of nature and power.u003cbru003eu003cbru003eSparked by her unexpected encounter with the roses he reportedly planted in 1936, Solnits account of this overlooked aspect of Orwells life journeys through his writing and his actionsfrom going deep into the coal mines of England, fighting in the Spanish Civil War, critiquing Stalin when much of the international left still supported him (and then critiquing that left) to his analysis of the relationship between lies and authoritarianism.u003cbru003eu003cbru003eThrough Solnits celebrated ability to draw unexpected connections, readers are drawn onward from Orwells own work as a writer and gardener to encounter photographer Tina Modottis roses and her politics, agriculture and illusion in the USSR of his time with forcing lemons to grow in impossibly cold conditions, Orwells slave-owning ancestors in Jamaica, Jamaica Kincaids examination of colonialism and imperialism in the flower garden, and the brutal rose industry in Colombia that supplies the American market. The book draws to a close with a rereading of Nineteen Eighty-Four that completes Solnits portrait of a more hopeful Orwell, as well as offering a meditation on pleasure, beauty, and joy as acts of resistance.